Devět tantrických pozic, Mohendžodáro - část II.


„Než vám to řeknu, tak se vrátím k vaší produkci,“ vyjmenovávám mu všechny jeho produkty a to, jak působí na ženy. „To jsme mluvili o tom, co vaše firma vyrábí a distribuuje. Ale víte, co je nejcennější na vaší firmě?“ „Co tedy?“


„To jste vy sám. Vy, vaše myšlenky, vaše nápady, vaše zdraví. Potřebujete podporu, péči a lásku. Cítím, že vám ji mohu poskytnout. Dejte mi libovolný pracovní post za libovolné peníze a já vás podpořím a budu o vás s láskou pečovat. Zároveň vám důvěřuji, že využijete mých schopností a že je dřív nebo později oceníte. To je moje obchodní nabídka.“ Normálně bych měla pocit, že se mu vnucuji jako děvka, ale z mé strany se nejedná o flirt a koketování, ale o vytvoření pocitu mateřství.

„Takže se přece ucházíte o zaměstnání.“ „Ano.“ „O jaký post?“ „Takový, který budete potřebovat.“ „Žádný nepotřebuji.“ „Do této chvíle jste nepotřeboval, od této chvíle budete potřebovat. Do této chvíle jste neznal moji nabídku. Moje nabídka je myšlená vážně. Je trochu nezvyklá, ano. Já si myslím, že se vaše firma bude rozvíjet a že tomu budu ráda pomáhat. Zároveň chci podporovat vás osobně. Vše ostatní není důležité. Všechno už bylo řečeno. Tady jsou kontakty na mě.“ Rozloučím se a odcházím. Měsíc se nic neděje. Po měsíci dostávám pozvánku na večeři od majitele firmy. Večeře je příjemná, cítím, že má o mě zájem jako o ženu. Uskuteční se několik dalších schůzek. Nenechávám to dojít daleko a využívám příležitosti hovořit pracovně. Po třech měsících nastupuji na post tajemnice a podílím se na velké zakázce. Po roce se stáváme milenci.



Tantra jóga a meditace

Stáváme se milenci jaksi neplánovaně, v době, kdy už plánuji odchod. Celou dobu cvičím všech šest ásan Mohendžodára. Cestuji také na Srí Lanku, kde se potkávám se šamanskou zkušeností. Čím dál tím víc v sobě cítím šamanku. Je to něco hlubokého ve mně, prastarého, nějaká zvláštní schopnost, která se ve mně rodí. Žiji nějakou dobu v buddhistickém klášteře a mnoho hodin denně usedám do vipassány, do hluboké tiché meditace. V meditaci nacházím hluboký klid a přitom pozornost do přítomného okamžiku. Meditace znamená vědomé a šťastné spočinutí do sebe. Všechno, co ruší, je meditací smazáno a člověk je naplno v sobě. Myslím si, že stav meditace je něco velice důležitého pro člověka. Příliš jsme zvyklí zapojovat hlavu. Je příliš mnoho informací, které načerpáváme, jsme přesyceni vším možným. V meditaci se můžeme všeho zbavit, nic nemusíme dělat, jenom prostě jsme, bez jakýchkoliv plánů, názorů, diskusí, ambicí. Meditace je stav bez usilování. Je to něco jako setrvání v mateřském lůně, ale s daleko větším vědomím. Ujíždím ze Srí Lanky zavčas, o den utíkám před vlnou tsunami. V Evropě mám své kořeny. Nechávám však zaměstnání a začínám se plně věnovat seminářům pro ženy. Otevírám několik ženských skupin a začínám s nimi cvičit první asánu Mohendžodára. Stojí to hodně úsilí a trpělivosti, než začnou skupiny fungovat a zpočátku je to velmi prodělečné. Cítím, že první tři ásany se všemi cvičeními jsou něco jako první stupeň Mohendžodára. Druhé tři ásany budou něco jako druhý stupeň. Uvědomuji si, že mi stále chybí tři ásany. Volám po dlouhé době Ambě a ta zase mluví o osudovosti a koincidencích. Říká, že s Mohendžodárem jsou samé osudové náhody, že s Mohendžodárem se vždycky stane něco zvláštního. Na konci její dlouhé filipiky se dovídám, že je právě na cestě do Evropy. Prostě to tak ucítila a vyjela za mnou na návštěvu. Je to jako krásná pohádka pro bohaté, co se rozhodli vrazit peníze a čas do duchovna. Ale proč bych zrovna já nemohla být bohatá, proč bychom se o pohádku nemohli alespoň pokusit.



Tantra jóga, Mohendžodáro a sedmá pozice

Sedíme s Ambou v mé oblíbené kavárně mého rodného města. Dáváme si, jak jinak, kávu. Ptám se Amby, zdali by si raději nedala indický čaj s kardamonem, ale říká, že jí káva plně postačí, že se tím otevírá místním podmínkám. „Je zajímavé, že se vidíme za tak dlouhou dobu. Nerozumím tomu, myslela jsem si, že to bude jinak,“ otevírám vážnější část rozhovoru. „Všechno musí uzrát. Když jsi byla v Indii, byl to pro tebe kulturní šok. Rozbila se tvá původní skořápka a byla jsi otevřená přijímat nové věci. Načerpala jsi toho tolik, že to chce svůj čas, než se to projeví. Prožila jsi toho tolik, že to chtělo několik let, než to tvůj vlastní život zpracoval.“

„Proč má Indie na můj život takový vliv? Dva roky uběhly, než jsme se znovu potkaly.“ Na jednu stranu mně připadá, že to je dlouho, co jsme se neviděly, na druhou stranu mám pocit, že to bylo včera, když jsem odjížděla z Goa. To všechno způsobila Amba svým příjezdem.

„Podívej, když jsi byla v Indii, byla jsi mimo svůj svět. Cokoliv na jiném kontinentě, v jiném kulturním prostředí má na člověka nesmírný vliv. Měla jsem o tebe i trochu obavu.“ „O mě? Vždyť jsi mi dala najevo, že ti tvá vlastní intuice říká, že já jsem ta pravá.“ „To ano, ale rozhodující byl tvůj život tady v Evropě. Pokud jsi ta pravá, tak tě Mohendžodáro nejen rozhodí a rozbije tvůj předchozí život, ale také se v tobě spojí něco do nové kvality života. Prostě se k Mohendžodáru znovu vracíš a přitom všechno prožíváš hlouběji a bytostněji.“ „To je pravda. Měla jsem dojem, že doprožívám rychle svůj život,“ souhlasím s Ambou. „To tak bývá. Znovu se vrací dětství, otevírají se nově vztahy k rodičům, mění se vztahy k lidem.“ „Ano, začala jsem být v životě daleko jistější.“ „Na první pohled jsi větší osobnost. Proto je čas na další ásanu – sedmou. Dávání mléka. Mám však podmínku. Budeme cvičit další ásanu, ale má to smysl, když se rozhodneš pro život tantrické kněžky.“ „To už se děje,“ odpovídám s lehkostí. „Cvičím se ženami Mohendžodáro a umím se do lidí vcítit.“ „Dobře si pamatuješ moje slova, ale tato odpověď je dobrá akorát pro začátečníka.“ „Já se ale cítím pořád jako začátečnice. Cvičíme s ženami Mohendžodáro a přitom neznám celou cvičební sestavu.“ „Neboj se, sestavu se naučíš rychle. Není to jenom o cvičení, je to o tom, co každé cvičení skrývá. Kdyby šlo jenom o cvičení, tělesné provedení bys zvládla za měsíc. Celé Mohendžodáro bys zvládla za měsíc. Tělesně dokonale bys Mohenžodáro zvládla nejpozději do několika měsíců. Ale jednotlivé ásany skrývají jednotlivé epizody života. Každá ásana je také spojena s určitým ženským aspektem. Jestliže cvičíš Mohendžodáro, celý tvůj život se ti urychluje a naplňuje, s Mohendžodárem vyzráváš.“ „Ano, chápu to tak,“ souhlasím. „Určitě to tušíš. Existují různé úrovně poznání. Pro běžného cvičence postačí znalost sestavy, nepotřebuje vědět více. Cvičení se spontánně prolne do života a ovlivní zdraví člověka.“ „To je to, co chci, znát celou sestavu a ovlivnit své zdraví a zdraví dalších žen,“ připomínám se Ambě. „Naučíš mě další tři ásany?“

„Naučím tě, ale chci abys věděla, o čem se teďka bavím.“ „Teď jsem přestala stíhat to, co mi říkáš. Opravdu jsem se zamotala.“ „Dobře, zjednodušíme to. Celou dobu jsem tě připravovala na to být tantrickou kněžkou. Proto jsem Mohendžodáro dělala tak důkladně. Jako běžný cvičenec bys zvládla celou sestavu, ale zasáhla by tě pouze základní úroveň. Rozhodující chvíle je tu. Pokud řekneš ano, tak tě provedu mistrovskou úrovní Mohendžodára.“ „Cože?“ vydávám téměř nesrozumitelný zvuk. „Je to však velmi vědomá cesta, je to závazek a odpovědnost. S tímto poznáním přebíráš roli mistra. Zavazuješ se budovat společenství vědomých žen a cvičit s nimi Mohendžodáro, a to alespoň do té doby, než sama vychováš novou Ambu, Velkou matku, tantrickou kněžku, mistra Mohendžodára, což všechno jsou různé názvy pro totéž. Chápeš?“ „Ano,“ říkám zjihle.

Říkám ano, ale pořád si nejsem jistá, závazky mě svazují, cítím útok na svou svobodu. „Přijímáš tuto zodpovědnost?“ „Ano.“ „Chceš se stát Velkou matkou, tantrickým mistrem pro ženy?“ „Ano.“ „Velmi dobře. Mám pro tebe poznání, které se během normálního cvičení neříká. Týká se všech devíti ásan. Podle čeho jsou jednotlivé ásany seřazeny? Jaký hlubší smysl má pořadí jednotlivých pozic?“ „To nevím, ale Mohendžodáro se mi cvičí nějak samozřejmě dobře.“ „Ta odpověď souvisí s tvým životem. Prvních pět pozic je tvůj život od narození a dětství až po milenectví a partnerství. Poslední čtyři pozice jsou tvůj život od té doby, co se staneš matkou, až po tvou smrt.“



Tantra, Mohendžodáro a návrat k archetypálním situacím

„Aha, proto jsem po návratu z Indie doprožívala svůj život.“ „Ano, říká se tomu návrat k archetypálním situacím. Doprožíváš si to, co jsi ještě nestihla. Je důležité pro život plně zažít dětství, dospívání, ale i sexuální život. Nemusíš se potom k těmto situacím vracet. Jsi opravdu dospělá, vyzrálá. Je mnoho žen středního věku, které se chovají pubertálně. Mentálně jsou pořád v čase dospívání.“ „Má smysl cvičit poslední čtyři nebo tři ásany, když nemám nebo nemohu mít děti?“ ptám se zvědavě. „Jistě. Devět tantrických pozic Mohendžodára je záznam života, ale také záznam energie různých procesů. Je to cyklus elementů a prvků. Nemusíš být matkou tělesně, můžeš být duchovní matkou, můžeš být autorkou nějakého díla. Pro ženy, které nemohou mít děti, jsou poslední tři ásany významné, ochrání je před bolestí a nastolí zdravý vývoj.“

Mám z toho plnou hlavu. Začínáme cvičit sedmou ásanu – Dávání mléka. Cítím, že má souvislost s mateřstvím. Dostávám chuť mít děti. Poprvé si to plně připouštím, že bych mohla být matkou, ale nalézám souvislost také s tím, že začínám vést ženy ke cvičení. Stávám se jejich lektorkou a matkou a mám je všechny ráda. I to je dávání mléka. Je to podobné mé práci v podniku zdravých produktů. Tam jsem se také cítila jako ve svém hnízdě. Dala jsem té firmě a jeho majiteli vše, co jsem mohla. Bylo to moje malé poslání. I to je dávání mléka. Je hezké, že Amba za mnou přijela. Přespává u mě, spolu vaříme, uklízíme a cvičíme. Nabízím jí, aby cvičila Mohendžodáro se dvěma skupinami žen, které vedu v našem městě. Odmítá to s tím, že to je prý moje role. Úplně se mění způsob našeho cvičení. Cvičíme dál Mohendžodáro, hlavně ásanu Dávání mléka, ale mistrovský výcvik zahrnuje další – meditace, vizualizace, vhodná doplňková cvičení k jednotlivým ásanám. Mistrovský výcvik je zaměřen také na vnímání energie, ošetřování, vedení větší skupiny, vedení katarzních programů. Také probíráme metodiku a různé prožitkové stavy člověka.

Člověk má různé vrstvy, nestačí, aby se očistil mentálně, ale musí se očistit i emocionálně, musí se očistit jeho vědomí; různé bolesti a citová zranění jsou schovány v těle a teprve po dlouhé době se mohou z hloubky vynořit. Pěkné jsou speciální masáže, kterými ošetřujeme jak tělo, tak i duši. Amba pořád opakuje, že mistr, to je stav energie. I já si to opakuji. Mistr, to je stav energie. Pořád mi nedochází přesně, co to znamená. Rozumím tomu u masáží. Pokud je člověk ve správném stavu energie, ve správném pocitu, ve správném prožitku, už tolik nezáleží na technice masáží.

Jsem-li v mistrovském stavu energie, je jedno, jestli dělám thajské masáže, shiatsu nebo sportovní masáže, moje pomoc bude zasahovat jak tělo, tak i duši. Mistr je stav energie. Určitě to má dopad do celého života, do mezilidských vztahů, do mé rodiny, tak daleko ale ještě nevidím. Nedílnou součástí je léčení podle ženských aspektů. Ke každé ásaně Mohendžodára je vztažen jeden ženský aspekt. Sedíme opět v kavárně a probíráme ženské aspekty.

„Musíš porozumět, že aspekt ženy je něco, co žena vyjadřuje, co ukazuje. Známe devět základních aspektů. Devět protikladných aspektů, devět mužských aspektů v ženě a devět protikladných mužských aspektů v ženě. Každá žena je buď zdravá ve svém aspektu, anebo se uchyluje ke svým protikladům.“ „To je velmi teoretické, vysvětli mi to na příkladu třeba první ásany - příběhu ženství.“ „Ano, první ásana, základní aspekt ženy je krása. Ženy mají být krásné. Ať jsou jakékoliv, mají v sobě hledat krásu. Když v sobě ztratí vůli a vztah ke kráse, automaticky se propadají do protikladného aspektu, a tím je ošklivost. Žena, která nechce být krásná, bude ošklivá. Když ztratí svůj vztah ke kráse, může ztratit i vztah k sobě i jako k ženě. Pak jej nahradí mužským aspektem – silou. Jsou to ženy, které chtějí být silné jak tělesně, tak i duševně. Ale nejvíce je to zjevné tělesně.“

Tantra a mužský aspekt

Někdy je těžké cítit se krásně ve své přirozenosti. „Znám několik ošklivých žen, co mají sílu jako chlap. To je to, co máš na mysli?“ „Ano, to je žena v mužském aspektu.“ „A co ten protikladný mužský aspekt?“ „No, to je jednoduché. Opak od síly je slabost. Jedná se o muže, který popírá tělesnou sílu v sobě, který rezignuje na tělesnou sílu.“ „Takže jakmile žena není sama pro sebe krásná, může být vnímána jako ošklivá, může být silná ošklivá anebo i ošklivá slabá.“ „Je tam mnoho možností. Může to být žena krásná, ale vnitřně slabá, protože si svou krásu neuvědomuje, nebo žena silná, protože ji krása nezajímá, zajímají ji výkony, ambice, což je více mužský svět. Žena pak není ženou.“ „To je to, co mi není jasné. Nemohu být ženou s ženskými i mužskými vlastnostmi. Nemohu být například krásná a silná?“ „Můžeš, ale předbíháš vývoji. Nejdříve si buď jista, že jsi ženou se všemi kvalitami. To je tvůj zdravý základ. Budeš-li mít zdravý základ, tak snadno získáš některé mužské vlastnosti jako nadstavbu a doplněk tvé osobnosti. Ne na úkor tvého ženství, ne jako náhradu tvého ženství. Jsi-li žena, tak nejdříve buď ženou a pak trochu mužem, je-li to potřeba. Budeš-li mít opravdové ženské vlastnosti, budeš přebírat mužské schopnosti pouze v té míře, která je aktuálně potřeba.

„Jak to funguje u druhé ásany – Vnitřního zraku?“ „Tam je aspekt kněžky nebo jasnovidky. Jde o výraznou duchovnost ženy, ale i citlivé intuitivní vnímání.“ „Rozumím, protiklad bude něco jako čarodějnice.“ „Přesně. Žena si buď uvědomuje napojení na boha, uvědomuje si tu boží milost, přítomnost, pak je božská a duchovní. Nebo si to napojení neuvědomuje a pak hledá spojení s temnými silami, s magií nebo jinou náhradou za přirozené vědomí.“ „Nevnímám magii a čarodějnictví jako něco špatného, vždyť jsou takové lidové čarodějnice jako babky léčitelky a kořenářky.“ „Nerozlišuji na dobré a špatné, ale na přirozené a nepřirozené. Jsou léčitelky, které mohou lidem pomáhat a zároveň lidem škodit, neboť jsou něčím pokřivené. Pomáhají bylinami a škodí svým nevědomím.“ „Takové ženy neznám.“ „Ale znáš. Všechny ženy, které se neumějí zamilovat, které závidí ostatním, které hledají nepravdivá vysvětlení pro své prohry, ony se uchylují k různým praktikám, třeba k drogám, přehnaně kouří, přesmíru pijí alkohol nebo utíkají k nějaké náboženské ideologii, prostě ztratí svoji přirozenost.“ „Uniká mi mužský protiklad v ženě. Když žena má dobrou intuici, tak co dobrého má asi muž? Aha, asi organizační talent.“

"Ano, jsou to muži, co mají rádi řád. Ženy, které nemají intuici a odchylují se od sebe jako od ženy mají naopak rádi přehnaný řád. Jsou ženy, které mají rády více řád než muž." "A protikladný mužský aspekt?" "Chaos. Opak od řádu je chaos. Muž je dobrý organizátor, má-li svůj talent potlačen, tak je to chaotik. Žena, když ztratí svoji duchovnost a intuici, tak se uchyluje buď k temným silám nebo k ideologiím a k dogmatům. Když toho není schopna, propadá do chaosu." Spíše většina mužů žije v chaosu nebo jsem si takové vybírala. "Třetí asána je šílený pohled do vesmíru, to bude asi něco se sebevyjádřením, Někdy jsme u této asány křičely a dělaly dynamické katarzní věci." "Ano, je to hravost, kreativita. Patří sem ženy, které se umí vyjadřovat. Herečky, dále ženy, které umí prožívat."

"Každá žena se ráda předvádí, je to pro ni přirozené, ale myslela jsem, že tvořivost je spíše mužská vlastnost." "Určitě, záleží však jakým způsobem. Žena může být tvořivá, je to hravost, která něco vytváří. Mateřství je veliká kreativita, takové muž není schopen. Žena potřebuje tvořit, pokud nic netvoří, tak je z ženy hysterka." "To jsou ženy, které pořád hrají svá dramata. Dělají se zajímavé, upozorňují na sebe, ale nikam to nevede. Záměrně komplikují jednoduché věci a přehánějí své emoce." "Ano, jsou herečky, jejíž talent slouží, říkáme, že talent je dobrý sluha. Jsou hysterky, které ulpívají na schopnosti dramatizovat. Každodenní drama se pak stává pánem nad jejich životem. Je to špatný pán."

"Mužský aspekt mně opět nedochází." "Je to myšlení. Muž myslitel. Je to jiný druh kreativity. Žena ztratí své ženství, ztratí schopnost emotivního vyjádření a na všechno jde rozumem. Moc přemýšlí a málo cítí a prožívá. Takových je mnoho žen." "Co mají dělat ženy, které v práci musí hodně myslet?" "Měly by to vyrovnávat nějakou spontánní činností, měly by chodit tancovat, zajímat se o umění, každá práce může člověka pokroutit." "Protipól je pudovost, tělesnost." "Ano, je-li to muž, tak je to primitivní barbar. Podléhá svým tělesným choutkám a svodům. Je přímočarý, tělesný, zdůrazňuje lidské tělesné potřeby." "Takže, když žena ztratí schopnost se emotivně vyjadřovat, prožívat, když ztratí svoji kreativitu, své herectví jde na všechno přes mysl. Když jí ztroskotá i to, tak rezignuje a nechá se ovládat svými tělesnými choutkami."

"Může to tak být, ale také to může být kombinace hysterie a pudovosti." "Nedokáži si ani uvědomit obsah toho, co se učím." Opravdu mě to zasahuje, nedokážu však obsáhnout všechno to, k čemu mě to inspiruje. "Nevadí, dojde ti to. Od zítřka cvičíme osmou asánu - spirála života. Ta je ideální k pochopení všech zákonitostí života." Připadá mi, že mám všechny aspekty a protiklady, co existují a že jsem totálně rozpitvaná.



Tantra jóga, Mohendžodáro a osmá pozice

Cvičíme Spirálu života, děláme různé meditace a masáže. Oproti vlastnímu cvičení Mohendžodára mistrovský výcvik zahrnuje komplexní přípravu. Po čtrnácti dnech zvu Ambu na výlet. Jdeme podél proudu potoka. Přecházíme skotačivou vodu po lávkách, někdy se musíme i brodit. Voda je studená. Někdy prolézáme vodní tunely pod železniční tratí. Na jednom hezkém místě děláme oheň, sbíráme dřevo a opékáme si nějaké dobroty. Amba si pochutnává na ohněm zpracovaných jablkách. Říkám Ambě, že jablko je naše typické ovoce. Jablko je pro ni podobný symbol jako čtvrtá asána - Šťavnatá jóni.

"Žena má být zralá a její jóni má být šťavnatá", říká Amba a s gustem okusuje poslední plod jablka. Pro mě je jóni spíše jako broskev-měkká, šťavnatá, zralá, slaďounká. "Říkáš, že ženy jsou často nemocné ve svém aspektu. Co to znamená?" Ptám se. "To znamená, že se žena nechová tak, jak je přirozené, ale z nějakého důvodu je nepřirozená. Je nepřirozená, protože jí něco znemožňuje být přirozená. Žena nevědomě hledá svůj přirozený aspekt, ale pokud je nemocná, tak nachází náhradní řešení. To náhradní řešení vychází buď z protikladného aspektu nebo je ovlivněno mužským aspektem. Prostě to, jaké vzory kolem sebe žena vidí, nikoliv jaké v sobě cítí."

"Jak se to dá léčit?" "Podívej, záleží na druhu nemoci. Nejméně je žena nemocná, když si stále udržuje své ženství. To znamená, že její přirozené chování se stává nepřirozeným ve svém protikladném aspektu." "Chápu to správně, že Šťavnatá jóni jako čtvrtá asána je spojena s aspektem sexuality. Aspekt sexuality má žena jako milenka, jedná se o milostný život ženy." "Ano, to je jasné. Žena touží mít jeden hluboký milostný vztah s jedním mužem. Když je na to nezralá nebo když je někde chyba, tak na čas zkouší protikladný aspekt. Vyhledává různé muže. Protikladný aspekt je něco jako promiskuita. Představ si ženu, která ulpívá na milostném životě, může to být i prostitutka nebo nymfomanka. Uvědom si však, že žádný aspekt nevnímáme jako morální nebo nemorální. Do jisté míry protikladný aspekt je potřeba jako zkušenost, která prohlubuje přirozený aspekt."

"Jak se tedy léčí žena, která nemůže mít milostný poměr s jedním mužem?" "Nejdříve si musíme říct, co to znamená. Může to znamenat to, že není schopna se tomu konkrétnímu muži otevřít, že není schopna ho přijmout do své intimity. Může to také znamenat, že jsou muž a žena energeticky velmi vzdáleni. Například když starší muž má v sobě hodně jinové energie a starší žena má v sobě také hodně jinové energie, což nevytváří protiklad, který je potřeba. Může to také znamenat, že žena není vůbec otevřená milostnému poměru s mužem. Je příliš dětská nebo je zraněná nebo nemá schopnost pohltit přirozenou mužskou agresivitu. Jsou ženy, jejichž tělo příliš citlivě reaguje na podnět a svalově se stahují a tuhnou. Jsou ženy, které nereagují na podnět. Jejich tělo se tváří flegmaticky. Každá žena je jiná, ale zranění, potlačení a skryté bolesti jsou obvykle stejné. Stejné problémy se u různých žen projevují různě."

"Jak se léčí žena z hlediska aspektu?" Ptám se netrpělivě. "Inspiruje se přirozeně aspektem promiskuity. Zkouší to s více muži a hledá nového vhodného milence, který bude zase ten jediný. Musíme si uvědomit, že tato touha po jediném muži má hluboké základy. Na jedné straně je zde dlouholetá kultura vztahů mezi mužem a ženou. Jestliže žena měla více mužů, tak byla pomlouvána nebo dokonce trestána. Dodnes některé kultury mají zvykové právo, které umožňuje dokonce ženě vzít život za to, že má milostný poměr s někým jiným. Toto je kulturou vnucená role ženě. Na druhé straně je zde hluboká arychetypální potřeba, která vychází ze základní situace. Žena pociťuje základní touhu vytvořit domov, vybudovat své hnízdo, vytvořit něco stálého, trvalého. Proto ta vazba na stálý vztah. Proto ta touha mít něco, co odolá času. Žena potřebuje vytvořit dlouhodobý a trvalý vztah s mužem, aby mohla mít děti a aby tento svazek se o děti postaral alespoň do dospělosti dětí. Je to hluboká potřeba, je to hluboká touha. Ve skutečnosti to není touha po jediném muži, po jediném milenci. Ve skutečnosti je touha po stabilitě, po jistotě."

"Chápu to tak, že se žena snadněji léčí v rámci svého ženského aspektu nebo svého ženského protikladného aspektu." "Ano. Jakmile nemoc překročí ženskost a žena ztrácí své přirozené kvality a vlastnosti, je to mnohem těžší. V tomto případě se touží chovat jako muž dobyvatel. Je to ambiciózní, dravá žena, dobyvačná. Někdy má ráda násilí, touží násilí dávat, někdy i přijímat. Ještě komplikovanější je to se ženou, která je duševně slabá a bojácná, opatrná, což je protikladný mužský aspekt v ženě."

"Jak probíhá tady léčení?" "Je to dravá žena, dobyvačná. Někdy má ráda násilí, touží násilí dávat, někdy i přijímat. Ještě komplikovanější je to se ženou, která je duševně slabá a bojácná, opatrná, což je protikladný mužský aspekt v ženě." "Jak probíhá tady léčení?" "Léčení je buď nevědomé, náhodné, život sám hledá harmonii. Ženě se dějí různé události, život jí nabízí různé situace, které má vyřešit a řešením se má vrátit do harmonie.

Léčení může být i vědomé. Žena cvičí Mohendžodáro, medituje, zbavuje se strachu a bolesti a nachází sama sebe. Jako tantrický mistr ty bys měla umět zvláštní terapie, které napodobují vhodné aspekty ženy. Ženy mohou prožívat své protiklady na seminářích. Tím prožíváním se mohou zbavit své protikladné potřeby a tím mohou nacházet svoji přirozenou potřebu."



Tantra a léčení

"První úroveň nemoci je stádium, kdy se stále žena vnímá jako žena. Jaké je druhé stádium nemoci?" "Žena se vnímá více jako muž. Jako muž ve svém přirozeném mužském aspektu. Ještě musím poznamenat, že žena, která je postižena nemocemi, které popisujeme, obvykle neví, že je takto postižena. Žena se vnímá více jako muž, ale sama se domnívá, že se vnímá jako žena. Domnívá se, že se chová žensky. Prostě má svoji normu ženství posunutu. Celé společenství západní civilizace má posunutou normu ženství. Takže západní ženy se chovají o trochu více jako muži než je správné a zdravé. Ale vysvětlíme si to na aspektem asány Tajemství života." "Tajemství života, jedná se o aspekt matky. Žena jako matka, žena a její mateřství, žena jako strážkyně života." Popisuji něco, co jsem sama neprožila. Čekám, že mě Amba opraví. "Ano, to je správné. Protiklad života je smrt. Je to žena, která si příliš uvědomuje svoji smrtelnost. Příliš žije tím, že je smrtelná. Bojí se svého stáří." "Ano, to je první stádium. A jaké je druhé stádium?" "Jaký je mužský protiklad vůči ženě matce? Co bys řekla?"

"Opravdu nevím." "Je to muž ochránce." "Ale žena přebírá ochranu pokud muži tento aspekt chybí. Chování ženy může být důsledkem chování muže. Není potom třeba léčit celý pár?" "Určitě ano, ale nikdy se nevymlouvej na toho druhého, vždycky hledej problém nejdříve v sobě." "Žena matka a muž ochránce je ideální pár pro život. Ale je-li to žena, která je ochránce, tak ta ochrana je odlišná. Může to být ochrana bázlivá, ochrana vystrašené ženy. To jsou ženy, které brání své děti, když jim nehrozí žádné nebezpečí. Rozsévají strach a nejistotu." "Bránit děti je přirozené", oponuji.

"To ano. Je to také role muže. Žena může přebírat roli muže a bránit své děti, ale musí si uvědomovat důvěru v přirozený řád života. Musí důvěřovat životu, přírodě, svému mateřství a pak její ochrana odpovídá situaci, ve které se nachází. A někdy ochrana je naprosto zbytečná." "Taková žena může své děti potlačovat, svým strachem je ničit, nedovolit jim vlastní růst a zkušenost, bránit jim ve svém vlastním vývoji." "Ano, přesně tak. To je protikladný mužský aspekt." "Jak léčit druhou fázi nemoci?"

"Musíš ženu zbavovat strachu a povzbuzovat vnitřní ženu a jako terapii dělat ženský protikladný aspekt. V tomto případě něco se smrtí, zážitek smrti před opravdovou smrtí. Měla by dýchat hluboko do bříška, měla by dělat meditace s druhou čakrou a je spousta dalších způsobů." "Co dělat, když žena ztratí sama sebe a propadne se do mužského protikladného aspektu?" "To je třetí fáze nemoci. Ta je nejvážnější, nejtěžší. Vysvětlíme si to na šesté asáně - Odevzdání. Základní aspekt ženy je pečování. Je to hospodyně, domácí paní, strážkyně ohně. Je to to teplo domova, které muž hledá. Ženský protikladný aspekt je nepořádnice. Žena, která nemá vztah ke svému hnízdu nebo ten vztah je proměnlivý. Převládá u ní nezájem, apatie k domovu. Taková žena měla pravděpodobně narušený vztah ke svým rodičům. Mužský aspekt je cestovatel, takže je-li cestovatel v ženě, tak je to žena, která ráda utíká před svým hnízdem do jiných zemí. Putuje tělesně, opravdově, skutečně vycestuje nebo jen ve svých představách a myšlenkách. Ztrácí kontakt s tím tady a teď. Nejhorší fáze je žena v protikladném mužském aspektu. Je to žena dogmatička, je to žena ulpívající na svých názorech. Ty názory zastává fanaticky a nehodlá je měnit."

"Jaký je lék?" "Ten lék je obtížný. Je potřeba ženu léčit jednak ve vztahu k mezním lidským situacím, takzvaným archetypálním situacím. Jsou situace jako je porod, dětství, dospívání, které hluboko ženu ovlivňují na celý život. Proto Mohendžodáro má sled pozic podle života člověka od narození až do smrti. Žena by měla cvičit Mohendžodáro, měla by meditovat, měla by dělat hlavně dynamické katarzní meditace a prožívat ony archetypální terapie, které ji vrací do dětství, dospívání, porodu, ale i smrti a stárnutí. Na druhou stranu můžeme pracovat tak, že ženu budeme harmonizovat z hlediska aspektů, což je naše téma. Snažíme se ženu uvést do mužského aspektu, později do mužského protikladného aspektu. Chce to čas, výsledky se dostaví." Vracíme se z výletu. Cvičíme dál asánu Spirála života, probíráme jednotlivé asány. Učím se aspekty ženy, mužské aspekty, mužské protikladné aspekty. Začíná to dávat smysl. Objevuji v sobě terapeutické vhledy a schopnosti. Vlastní zážitek, vlastní cvičení a k tomu hlubší poznání otevírá ve mně něco, čemu bych u jiných říkala životní moudrost. Je to určitý pocit a vědomí v sobě. Je to schopnost porozumět různým životním situacím, vcítit se do nich a hledat nejlepší cestu.

"Zkus přijít sama na další asány a jejich aspekty. Třeba sedmá asána Dávání mléka", zkouší mě Amba. "Asi žena živitelka." "Ano. A protikladný ženský aspekt?" "Nevím. Napadá mě žena zlodějka, opak od živení je krádež nebo loupež." "Určitě. Vzpomeň si na filmy z francouzské revoluce. Jakmile ženy nemohly nasytit svoje děti, vtrhly do pekáren a prostě uloupily chleba." "Mužský aspekt bude muž lovec. A protikladný mužský aspekt bude člověk jako oběť, člověk jako kořist", odpovídám a cítím se v intuici. "Výborně. Je to tak. Co takhle Spirála života? Tu teď cvičíme, je to osmá asána." "Nevím. Pomož mi." "Základní aspekt je žena léčitelka." "Protiklad bude žena nemocná, nakažená, žena přivolávající nemoc." "A mužský opak k léčitelce?" "Bojovník. Pokud je to žena, tak je to bojovnice. Znám plno takových, co mají rády mužské sporty. Ale mužský protiklad mě nenapadá." Napadá mě, byl by to muž zbabělec. "Stratég. Je to muž, který nechce bojovat, a proto vymýšlí způsoby, jak se boji vyhnout. Chce zvítězit chytrostí. Ženy v takovém mužském aspektu jsou spíš nevhodně vychytralé. Nikdo je nemá rád."

"To je zajímavé. Poslední asánu neznám, tak těžko mohu procítit její aspekt." "Abychom to měly ucelené, tak tě s ní seznámím. Budeme ji zítra cvičit. Poslední devátá asána je Bohyně matka. Hlavní aspekt je rada, žena rádkyně. Protiklad je pomluva, žena klevetnice. Mužský aspekt je vládce, vládnout. Mužský protipól je poddaný, podřízenost." "Rada, radit? Dnešní muži od žen rady neočekávají." "Bude-li to čistá rada bez pomluv a manipulací, bude-li to vědomá rada, tak taková rada má své místo, i když to muž třeba neočekává." "Začínám chápat celek. Tuším hloubku tantrického učení." "Je to slavnostní okamžik. Brzy otevřeme poslední asánu - Bohyně matka. Na konci této poslední periody se staneš Bohyní matkou."



Tantra jóga, Mohendžodáro a devátá pozice

Další den cvičíme Bohyni matku - devátou asánu. Musím poctivě přiznat, že tuto asánu ze začátku zvládám pouze tělesně. Nedochází mi ten vnitřní význam. Mé tělo se stává spolehlivým nástrojem, ale má mysl se bouří proti vnitřnímu smyslu. Amba mi říká, že nemám příliš usilovat. Stačí, když Bohyni matku zvládnu tělesně. Asána se vnitřně člověku otevře třeba až za několik let. Po dalších čtrnácti dnech se Amba rozhoduje, že budeme cvičit celek. Cvičíme celé Mohendžodáro, všech devět asán. Cítím, že cvičení hluboko zasahuje do mého života. Je to úžasný pocit, když se něco dlouho očekávaného spojuje. Je to poslední chybějící článek z Mohendžodára. A ten poslední chybějící článek dělá něco, co přesahuje normální zkušenost, normální realitu. Je to zároveň vědomé a zároveň nadsmyslné. Jsem hluboko v kořenech, v zemi, něžně ve svém srdci, vysoko v nebi a daleko ve vesmíru. A pak zničeho nic, aniž bych to čekala, přichází obřad zasvěcení. Stávám se tantrickou kněžkou, mistrem pro ženy. "Ambo, chci ti vyjádřit svoji velikou vděčnost." "Už mi tak neříkej. Ty jsi teď Amba - Velká matka. Ty máš právo i odpovědnost." "Chci ti jen z celého srdce poděkovat." "Dobře, tak tedy moje poslední slova jako tvého učitele. Můžeš zapomenout na všechno, co jsem tě učila, ale nezapomeň na tři věci. Za prvé: mistr, to je stav energie. Za druhé: Mohendžodáro, to není jen cvičení, ale koncentrovaný život. A za třetí: každá pozice vyjadřuje jeden ženský aspekt." Amba se se mnou loučí a odchází, mizí. Zakládám školu tantrické jógy pro ženy. Vytvářím několik stupňů. První stupeň zahrnuje tři tantrické pozice Mohendžodára, masáže, meditace, uvolňování. Druhý stupeň zahrnuje další tři tantrické pozice s komplexní přípravou. A konečně třetí stupeň tantrické jógy zahrnuje poslední tři asány, Mohendžodáro jako celek, speciální terapie pro archetypální situace člověka, speciální terapie pro ženské aspekty a jejich léčení. Každá žena se může stát tantrickou mistryní, Velkou matkou, Ambou a šířit toto poselství pro ženy. Je to velmi krásné být svědkem toho, jak se ženy osvobozují, jak se ženy stávají bohyněmi. Děkuji, Bože, za to.

Přebírání článků bez svolení provozovatele těchto stránek je zakázáno. Pro možnost publikování tohoto článku na vašem serveru nás prosím kontaktujte do kanceláře emailem na info@sugama.cz

Oficiální website tantra jógy pro ženy, MOHENDŽODÁRO, přímo u zakladatelky MUDr. Moniky Sičové. Kompletní nabídka kursů. Vše o tantra józe pro ženy www.mohendzodaro.cz